Vous aviez déjà un compte sur l’ancien site de l’ABG, afin de le valider aujourd’hui, merci de suivre la procédure de récupération de mot de passe.

PhD Student Position in Ultrafast Laser Surface Texturing

ABG-47677 Sujet de Thèse
12/01/2018 < 25 K€ brut annuel
Université d’Ottawa (Canada)
Ottawa - Canada
PhD Student Position in Ultrafast Laser Surface Texturing
  • Physique
  • Sciences de l’ingénieur
ultrafast lasers, microscopy, surface texturing, colors, wettability, chemistry

Description

Project description: We are seeking innovative and highly motivated Ph.D. candidates to join the FROG lab in the mechanical engineering / Physics department at the University of Ottawa. The successful candidate will work within Prof. Arnaud Weck’s laboratory on a multi-disciplinary project to investigate ultrafast laser-induced surface texturing to tailor surface functionalities including colors, wettability, chemistry and biocompatibility. Experimental tools will involve ultrafast lasers, optical and electron microscopy, atomic force microscopy, Raman spectroscopy, and contact angle measurement systems, to name a few. The project will involve industrial collaborations.

Qualifications: Applicants should hold Master’s degree in Physics, Engineering Physics, Materials Science and Engineering, or related fields. Knowledge and experience with optical elements and lasers would be an asset. Candidates should have demonstrated outstanding performance throughout their undergraduate and graduate studies. Critical thinking and strong enthusiasm for scientific research are essential. The candidate should have a strong interest in working in a multi-disciplinary environment and should have very good collaboration skills.  The English language requirement at the University of Ottawa needs to be fulfilled.
The successful applicant will join an enthusiastic and collaborative research group where a multidisciplinary approach is pursued.

Institution Information: Located at the heart of Canada’s capital, the University of Ottawa host 40,000 students and is the largest bilingual (English-French) university in the world. The University of Ottawa has consistently been ranked one of Canada's top universities. The candidate will also be part of the Center for Research in Photonics at the University of Ottawa (CRPuO), a world-renowned center for excellence in photonics. The recent establishment of a Max Planck Center at the University of Ottawa on Extreme and Quantum Photonics also provides a platform for close collaboration and scientific exchange between uOttawa and the Max Planck Society in Erlangen, Germany.

Location: With a population of over 1.3 million, the Ottawa region is the fourth-largest urban area in Canada. Ottawa is rich in culture and heritage with many national institutions and historic buildings. Ottawa boosts unparalleled standard of living, benefiting from a unique combination of urban convenience and accessible nature. Consistently ranking in the World’s top 20 cities to live in and top 10 cities for safety, Ottawa currently ranks 16th in Mercer HR Consulting’s 2015 Worldwide Quality of Living Survey. Ottawa also ranks 1st for Canada’s best major city to live in (Moneysense-2015). Ottawa sits at the confluence of three major rivers and is minutes away from Gatineau Park’s more than 350 square kilometres of trees, trails and campgrounds. Ottawa’s four seasons provide an exhilarating canvas of colour, beauty, and recreational activity.  With 44 national and university laboratories throughout the city, and the highest concentration of PhDs in North America tied with Boston, Ottawa is the place to be for a career in research and development.

Nature du financement

Contrat doctoral

Précisions sur le financement

25,000CAD/an

Présentation établissement et labo d'accueil

Université d’Ottawa (Canada)

À l'Université d’Ottawa, les étudiants ont la chance d'étudier, de vivre et de se divertir en anglais, en français ou dans les deux langues. Ici, ils peuvent profiter de projets de recherche menés en collaboration avec des établissements étrangers ainsi que de programmes d'échanges découlant de quelque 140 ententes bilatérales conclues avec des universités de près de 50 pays. Nous leur offrons aussi un environnement multiculturel où évoluent des étudiants et des professeurs de presque tous les continents. De plus, nous les encourageons à vivre de nouvelles expériences en participant aux nombreux événements internationaux, gouvernementaux et culturels mis sur pied dans notre propre cour arrière, la capitale nationale.

Site web :

Profil du candidat

Nous recherchons des étudiants exceptionnels et motivés, intéressés par poursuivre leur thèse de doctorat au Canada. Les étudiants intéressés doivent posséder les qualifications suivantes:
1. Les pré-requis académiques et linguistiques de base pour être admit dans les écoles doctorales de l’Université d’Ottawa (www.etudesup.uottawa.ca)
2. Une formation en physique et/ou science et génie des matériaux
3. Une habilité à communiquer effectivement
4. Une volonté de travailler en équipe et de voyager
5. Pouvoir parler le français serait un avantage
6. Une expérience dans l’utilisation des techniques présentées ci-dessus (caractérisation des matériaux a l’échelle du micrometre et nanomètre, utilisation de lasers ultra-rapides, utilisation de composentes optiques) ou de techniques similaire serait un plus.

Date limite de candidature

31/01/2018

Ce site est tout nouveau : si vous rencontrez un dysfonctionnement ou si vous avez des suggestions, nous vous serons très reconnaissants de nous en informer. Merci d’avance !
item1 item1 item1